Friday, January 30, 2009

Apam Indon


Salam untuk semua! Rasa macam lama tak berblogging :D. Ada banyak alasan,yg paling utamanya angin M bertiup sepoi-sepoi bahasa, membuat tuan rumah ni lebih selesa masak, hidang dan makan cepat-cepat.. heeee takde sessi fotografi. Ok kita mulakan 'perasap' balik blog ni dengan Apam Indon, resipi asal dari Sis Blackmore, di ResipiDiana. Terima kasih ya Sis Blackmore dan Diana. Apam ni sedap sebab ada letak santan, rasa lemak-lemak. Saranan resipi menggunakan santan kotak, tapi diganti dengan santan segar. Cuba tengok gambar diatas elok-elok.Itu gambar belum kukus..dah lepas kukus lupalah pulak nak snap. Aci tak? hihi....Ni kes kalut ribut bila buat kerja cepat-cepat, macam biasa lah :D

APAM INDON
Sumber: Sis Blackmore

Bahan-bahannya
5 biji telor
1 sudu teh ovalette
1/2 sudu teh essen vanilla
300gm tepong gandum
300gm gula castor
250ml santan (daripada 1 kotak santan)
1/2 sudu teh baking powder
sedikit garam
pewarna

Cara-caranya
· sediakan kukusan.Tutup kukusan kalau boleh dilapik dengan kain agar air kukusan tak menitik di atas apam.
· sediakan loyang...alaskan loyang ngan kertas kek...loyang tak perlu disapu ngan butter...just alas ngan kertas kek sudah...
· masukkan telur dan ovalette ke dalam mixer dan pukul ngan kelajuan tinggi sehingga ianya kembang...
· masukkan gula sedikit demi sedikit...kemudian masukkan essen vanilla...
· tepong dan baking powder disatukan dan diayak...
· di dalam measuring jug...masukkan santan 1 kotak nie dan add a little bit of water to make it 250ml...kemudian masukkan garam dan kacau rata...
· perlahankan sedikit kelajuan mixer dan masukkan tepong sedikit demi sedikit di selang selikan dengan santan...
· Teruskan mengadun sehingga adunan sebati.Kemudian bahagikan kepada 3 bahagian sama banyak.Ratakan adunan pertama dalam loyang dan kukus 10 minits.Selepas 10 minit buka dan tengok samaada dah masak atau belum.Kalau permukaan apam tak melekit maknanya dah masak. Curahkan adunan kedua...ratakan dan kukus selama 10 minit. Ulang langkah sama untuk adunan ketiga. Untuk adunan ketiga kukus selama 25-30 minit, dan perlahankan sedikit api.
· Hidangkan dengan kelapa parut.


6 comments:

Azie

waaaahhh nmpk oishii ler kak za...tp apam ni rasa sgt tak telo dia? kita pnh buat apam mana ntah rasa telo sgh..ni nmpk beshhh jer :)

hana

rajin btol za buat apam indon.. penah cube resepi dr myr.

zaliana

azie..tak rasa telur kot..boh esen vanilla lebih sikit, nanti hilangla bau hanyirnya tu :D

hana: eii malu jgn ckp rajin..baru nak idupkan gear rajin nih,baru masuk gear satu..hihihihi

anawahid

poh bedoh... mana aci... manaaa???.. aci tadak... aci kat umah dier ler... za, mu mmg kejam la x snap masa dh siapppp.. ni yg bole mendatangkan marah nih... warrrgghhhhh.... kikiki

zaliana

hah iyelah tu mek ana.....
aci aci bukak pintu...ana nak mai pukul satu....lalalaaaaa :D

chaichia

tengok warne aje dah rasa nak makan..
hehe mst rasa dea pn cHantek mcm rupa dea jugak kn2..