Tuesday, January 22, 2008

Cucur Udang



Ini cucur udang, tapi dalam bentuk yang lain sikit.Saya masak cucur ni dalam acuan takoyaki, untuk memanfaatkan sepenuhnya acuan yang order dari Aisha.Pada sesiapa yang nak oder acuan ni dan macam-macam lagi toys yang menarik,silalah ke http://aishaheer.fotopages.com.Banyak betul toys yang menarik disitu!!

Setelah banyak kali buat takoyaki, kita cuba buat benda lain pulak.Tapi saya memang sukakan acuan ni, sebab dapat buat cucur udang yang sempurna bentuk bulat dan kurang menggunakan minyak. Ini sebenarnya bekal Faris untuk ke tadika semalam. Malangnya dia tak mo gi tadika lah pulak :(( .Untuk menjadikan hidangan ini ada gizi yang lengkap, saya masukkan daun bawang dan hirisan carrot yang dipotong halus.


Bahan-bahan( untuk 16 biji cucur)
160 gram tepung gandum
1 1/2 sudu teh baking powder
400 ml air
1 biji telur
sedikit garam
8 ekor udang, buang kulit dan potong 2
hirisan daun bawang
lobak merah, disagat halus
-sos untuk menghidang

cara-cara
Dalam sebuah bekas, masukkan tepung gandum,air,telur, garam,baking powder.Pukul dengan pemutar belon hingga adunan sebati.Biarkan seketika.
Panaskan acuan takoyaki, kemudian masukkan adunan ,sebanyak separuh acuan.
Masukkan udang, daun bawang dan lobak merah.
Tuangkan lebihan adunan keatasnya, biar sampai melimpah ruah.
Balikkan dengan lidi, hingga masak rata dan berbentuk bulat.
Hidangkan dengan sos kegemaran anda.

3 comments:

umi_e

salam za... kak e nak tanya, guna bekas takoyaki tu boleh ke kuih cucur udang tu masak dan garing? Kak e tak dapat bayangkan lah sebab yang kak e tau, cucur perlu deep fry :-S

Anonymous

hehehe kak e..sesuka ati aje saya boh nama cucuq udang..ye lah kan..cucr kena la garing baru best..tp cucur ni memang masak kak e..biar sampai golden brown kat atas dapur tu :D

umi_e

za.... kak e masih tak dpt bayangkan lah za buat camna... hehehehehe kak e ni slow sikit...