Monday, March 29, 2010

Cream Cheese Chiffon Cake



Salam semua!
Kek yang buat lama dah ni...adala dalam 3 minggu lepas (tu dia betapa lama saya tak update blog, kan) Kek ni..rasa cheese 'yang slow slow'...sedap bagi saya..sebiji kek ni kecik aje...rasanya 1/2 daripadanya masuk mulut saya..hehehe. Terima kasih pada cikwan untuk resipi ni..



Bahan A
  • 90ml susu segar
  • 60gm cream cheese (saya letak 100 gram)
  • 40gm butter
  • 120gm tepong kek (diayak)
  • 5 biji telor kuning (saya pakai 4 biji telur saiz A)
  • 100gm gula kaster
  • 1/2 sudu teh garam
  • 1 sudu teh ovellete (optional)

Bahan B:-

  • 5 biji putih telor
  • 1/2 suduteh cream of tartar

Cara-Cara:-

  1. Cairkan butter, campor susu dan cream cheese dan suamkan secara double boiler.
  2. Angkat masukkan gula sedikit2 dan pukul dengan mixer hingga gebu.
  3. Masukkan kuning telor satu demi satu dan pukul lagi.
  4. Masukkan ovellete dan garam kemudian masukkan tepong, pukul sebati dan ketepikan.
  5. Didalam mangkuk lain pukul bahan B hingga kembang dan gebu (soft peak form/ terbalikkan mangkuk telor x jatuh).
  6. Masukkan ke dalam adunan tepong dan kaup balik kan hingga adunan sebati.
  7. Tuangkan ke dalam loyang chiffon.
  8. Bakar pada suhu 150'c selama 45-50 minit mengikut oven masing2. Setelah masak angkat dan sejukkan diredai. Keluarkan kek apabila telah sejuk.

2 comments:

Datin El

salam..nampak sedap bolehlah try nanti..tq.

zaliana

datin el..tryla!