Tuesday, March 2, 2010

Bread & Butter Pudding



Apa kabar semua? Anak-anak sihat?? diri sendiri bagaimana??? Hari ni nak share minum petang minggu lepas... resipi Bread & Butter Pudding style Kak Inahar pulak..terima kasih! nampak sedap aje macam yang kat dapur Kak Ummizaihadi...hmmm memang sedappp


Bahan-bahan:- (loyang 8x8 in)
  • 10 keping roti gardenia
  • 500 ml susu uht@ fresh milk
  • 300 ml whip@fresh cream - klu xde cream pn xpe ganti dgn susu tp rasanya ttp sedap..
  • 5 biji telur
  • 100 gm gula castor
  • 30 gm gula castor (utk ditabur atas puding just before bakar)
  • 50 gm raisin
  • ssedikit potongan nenas tin (boleh gak ganti dgn lychee,epal hijau @ buah2an lain yg disukai)butter (untuk disapu pd setiap keping roti) -yang ni saya ganti dengan buah strawberry dan kismis
  • esen vanilla
Cara Membuat:-
  1. Telur dan gula di pukul hingga gula hancur.
  2. Then add milk, cream and esen vanilla dan pukul sebati.
  3. Susun roti yg telah disapu mentega dan dipotong kecil ke dlm loyang pembakar.
  4. Tabur kismis dan potongan nenas di antara lapisan roti dan lapisan atas sekali. ( haaa...yang ni lupa nak ikut-saya tabur atas sekali )
  5. Then tuangkan bancuhan susu tadi.
  6. Lastly taburkan gula castor diatas roti tadi sebelum dibakar supaya nanti ia akan caremelised on top of the pudding.(memberi bau yg lebih wangi lagi!)
  7. Bakar didalam preheated oven @ 180 c secara water bath(letak loyang atas dulang berisi air utk memastikan kelembapan pudding itu) selama 45-50 minit.(ikut oven masing2)

3 comments:

kak ina kl

salam zaliana..akak pun dah pernah buat dah..memang sedapkan..
adik balik tak raya ni...anak akak dah book tiket dah nak balik..ambik air asia ..murah separuh dari tiket mas..

lawalah cushion cover..mahal tak kalau nak jual.

zaliana

salam kak ina...oooh anak akak balik yer..adik za balik bulan 8 nanti..masa tu puasa ke ekkk..tak sure lahhh

cushion cover tu..kalau nak beli...za jual pada harga berpatutan...untuk akak heheheheh

ma'chiks

salam kenalan...dan singgah umah.syok tengok kek cheese tu.nak cuba lah insyaAllah.dh nyalin resepinya.tkasih.