Monday, December 27, 2010

Scone & Homemade Strawberry Jam

terasa lama sungguh tak menulis disini..sampaikan terasa tangan ni kelu tak tau nak tulis apa :P

ok ni yang sempat buat weekend ni...scone dengan home made strawberry jam..sedap scone ni,  dah 3 kali pakai resipi ni...

Resipi Scone: sumber dari myresipi, resipi oleh zurin..

Bahan
  • 2 cawan tepung
  • 1 tbsp baking powder
  • 1/2 tsp garam halus
  • 100g butter sejuk
  • 2 tbsp gula castor
  • 1 cawan susu segar (saya tak habiskan 1 cawan, masukkan ikut keperluan sampai doh tu agak-agak lembut dan boleh canai-lebih kurang 3/4 cawan )

Cara

  1. Gaul semua bahan kering dgn garpu
  2. Buat lubang ditengah tepung, parut butter sejuk ke dlm tepung. Butter lagi sejuk lagi bagus.
  3. Gaul butter & tepung dengan garpu sampai butter & tepung jadi berbiji2 sedikit. Jangan uli. Nanti scone jadi padat & berat.
  4. Masukkkan susu dan gaul semua dengan garpu sampai tepung dah melekat saja. Memang doh akan rupa tak cantik.
  5. Canai doh jadi 1inci atas tmpt bertepung sedikit (takut melekat). Tekap dgn acuan. Bakar pada suhu 230C sampai atas kuning keemasan.

Untuk homemade strawberry jam pula, resipi dari Kak hani@ Ringgo, Myresipi. Jem ni kurang manis dan sedap, warna pun cantik berkilat datang dari buah tanpa pewarna tambahan. Sapa yang suka makan jem dengan roti  bolehla cuba.



Bahan-bahan ( 1 cup )

  • strawberry 1 pack (300gm)
  • gula pasir 90gm
  • lemon jus dari 1/2 biji

Cara-cara

  1. buang kelopak hijau, basuh bersih dan keringkan dengan paper towel.
  2. masukkan dalam periuk, gaul dengan gula. biarkan selama 10 minit sehingga ada air keluar sedikit dari buah.
  3. panaskan atas api kecil. kacau sekali sekala supaya tidak hangus.
  4. bila air dari buah keluar dengan banyak, besarkan api untuk keringkan air. kacau tanpa henti sambil pecahkan buah.
  5. bila air tinggal sedikit, masukkan lemon jus dan tutup api.
  6. bolehlah disimpan dalam botol yang bersih.
  7. sedap dimakan bersama yogurt ataupun roti.
  8. gula digunakan hanya 30% dari berat buah. jika hendak disimpan lama bolehlah ditambah gula ke 50%. procedure ini boleh digunakan untuk buah lain seperti pear, epal dan blueberry



2 comments:

kelleykatz

waa.. sonok, bahan sikit jer.
macam saya yg tak tahu buat pun ada konfident nak cube.

akak lama tak tulis kemana saja?

riscthalla pananjung

ummp yumy kayaknya enak tuh ..
:D



http://obat-kanker.acepsuherman.biz/obat-herbal/obat-penyakit-gagal-ginjal/