Thursday, April 1, 2010

Sangkaya Fakthong -Thai Custard Pumpkin



Salam!

Hari ini, saya tiada kek untuk dikongsi dengan anda semua..cuma ada sebiji labu yang boleh dikongsi rasa sikit sorang. Ini dia, Labu Berkastad atau nama siamnya Sangkaya Fakthong. Resipinya ambil dari sawadee.com.

Kisahnya..mak saya minta carikan resipi ni di internet sebab dia nak buat. Katanya sekarang ni harga labu murah-murah..seringgit dapat satu plastik. Resipinya dia ingat-ingat lupa dan tak rajin nak selongkar balik buku2 resipinya tu. Dengan sikit panduan dari dia, saya jumpalah resipi ni. Mak saya bagi feedback yang baik, buat saya pun nak cuba jugak.Kita tengok hasilnya...



Rasanya betul2 sedap!Macam makan puding karamel..dengan gabungan labu tu rasanya lebih istimewa, tambah2 lagi dimakan sejuk.. siapa nak cuba boleh google resipinya cari kat mana2 pun resipinya sama aje..di recipezaar dan kebanyaan website letak resipi yang sama..cuma saya lebihkan gula supaya seimbang dengan labu yang tawar tu, dan letak sedikit pewarna kuning.

berikut resipinya yang telah diolah

Bahan-bahan:

Sebiji labu saiz kecil
5 biji telur (saya pakai 4 biji saiz A)
75 gram gula (saya letak 170 gram)
secubit garam
250 ml santan pekat
sedikit pewarna kuning ( ni saya tambah sebagai penyeri)

cara-cara

1.Tebuk bahagian atas labu dengan pisau secara membulat. Bersihkan, buangkan biji dan sabutnya .(tolong! tak tahu apa ganti perkataan 'pulp')


2. Dalam sebuah mangkuk,masukkan telur,santan,gula,garam dan pewarna kuning.Kacau sehingga sebati.
3.Masukkan ke dalam labu tadi dan kukus dalam pengukus sehingga masak. Masa mengukus bergantung kepada saiz labu dan saiz pengukus. Cucuk bahagian dalam kastad untuk pastikan ia telah masak sepenuhnya sebelum api ditutup. Tangkainya tadi juga boleh dikukus sekali, jangan tutup bahagian atas labu, letak saja dalam pengukus)
4.Sejukkan dahulu.Jika labu besar, biarkan ia sejuk dahulu dan jangan diangkat, kemungkinan ia boleh pecah. Kemudian bolehlah didinginkan di dalam peti ais sebelum dihidangkan.

Nota kaki
-saya kukus lama...dua jam lebih sebab labu agak besar (sebesar pinggan kuih 10")..labunya masak cepat aje, cuma kastad dalamnya tu lambat betul nak keras .Jika guna labu kecil, pakai kurang dari separuh adunan telur dan masa mengukusnya sekejap saja. Resipi asal sarankan kukus selama 20 minit.
-masa nak beli labu pastikan ia muat dengan saiz pengukus anda..kalau tak muat nanti kenalah pikir alternatif lain mcm yang saya terpaksa buat! hehehe
-kalau anda perasan, labu saya berikat reben hijau..hehe jangan pelik,sebenarnya labu tu ada sikit retak lepas kukus..mungkin sebab saya kukus lama sangat, sampai kering airnya.Jadi mak suruh saya ikat reben supaya bentuknya maintain comel sebelum dipotong..kalau nak tahu..untuk pastikan saya dilandasan yang betul..dia pantau sepanjang saya kukus cik labu ni!!kejap2 dia call nak tanya jadi ke dak..akhirnya dah menjadi wahai ibundakuuu!! hihi


langkah demi langkah..macam mana saya habiskan sepotong kuih labu ni sekejap aje!!!!
enjoyyy

3 comments:

Magia da Inês

Olá, amiga!
Passei para uma visitinha...
Seu cantinho é lindo, agradável e de bom gosto...

       ( ),,( )
       (=':'=)
  ﻶﻉჱﻶﻉ═¤═(,,)♥(,,)═¤═ﻶﻉჱﻶﻉ

Com carinho, para você e sua família...

Itabira - Brasil

Uncle Lee

Hello Zaliana, I was at Ummi's place noticed your name. It is a beautiful name too, bila pronouncing it, nampak bulan naik half hour early, ha ha.
Wow, I have never seen this dish before. It sure looks delicious.

Ada lagi ke? I guess you ada Black belt in cooking, huh?
You have a nice day and keep a song in your heart, best regards, Lee.

Intan Noorazlina

mmg sedap labu ni... tp yg sy buat, sy tutup atas labu tu... ada beza ke ek tutup dgn tak?