Tuesday, April 14, 2009

Roti Challah


Assalamualaikum, salam sejahtera.

Tuan rumah ni..bagaikan lupa jalan pulang ke rumah...dibiarkannya rumah ini sepi tanpa apa-apa hidangan,walau secawan teh sekalipun! :P Sibukkah? Tak juga. Langsung tak memasak ke? Ehh..mana boleh, mesti makan untuk terus hidup.Tak sihatkah? Alhamdulillah, sihat.Maka hari ini dihidangkan roti challah untuk semu.Jemput..jemput!!

Resipi asal oleh Cikkiah di Myresipi, boleh rujuk resipinya disini http://www.myresipi.com/top/detail/6925. Dohnya agak lembik .Ia menghasilkan roti yang lembut, sedap dimakan ketika masih panas.

Melalui rujukan di internet, challah merupakan sejenis roti yang menggunakan banyak telur. Ia dihidangkan oleh masyarakat Yahudi bagi menyambut perayaan Sabbath. Untuk info lanjut boleh rujuk disini http://en.wikipedia.org/wiki/Challah . Perlu juga bagi kita untuk mengetahui apakah yang tersirat disebalik apa yang kita makan, agar tidak menimbulkan sebarang kekeliruan atau salah anggap. Bagi muslim seperti kita, tidak salah rasanya menyediakan roti ini, dengan syarat tiada niat turut meraikan perayaan tersebut..dan penting sekali ,makan dengan di dahului dengan bacaan doa, semoga makanan yang kita makan ini diberkati Allah hendaknya.




Roti ini dimakan dengan sapuan mentega dan jem bluberi, sungguh sedap!

3 comments:

Abby ♥

Zaliana, blh tau tak mana nak dpt benih brokoli tuh, thanx in advance

zaliana

Hai Abby,
Benih brokoli tu kan..saya terlupa kat mana saya beli! Ada 2 tempat saja saya beli benih2 tu, samada kat Carrefour di Putrajaya atau pun di kedai di Ampang Park. Ada 1 mart di tingkat 2 Ampang Park, nama kedai saya lupa betullah!..lama dah tak ke sana.

Kalau pergi ke bahagian yang jual biji benih, saya rasa ada.Cubalah cari ya!

Dayang

sedap wehh rotiiiiiiii mintak ckit