Friday, December 18, 2009

Penang Hokkian Mee- Mee Udang



Salam Maal Hijrah untuk semua..

7 Dec 2009- itulah tarikh yang 'display' pada gambar mee udang di atas nih...dah lamaaa buat mee ni tapi tak menyempat nak publish disini... bila retrieve balik gambar mee udang ni tadi...alahai..terliur dibuatnye....masih terasa lagi sedapnyer mee ni..memang berbaloi-baloi usaha menyimpan stok udang selama berbulan-bulan..resipi mee udang ni dapat dari Rasa Malaysia.com... link resipi disini ya http://rasamalaysia.com/recipe-penang-hokkien-mee-prawn-noodle/ ...berbanyak2 terima kasih kepada owner Rasa Malayisa yang berkongsi resipi ni.

Saya ikut resipi ni kecuali yang part stok udang tu-saya tak simpan kepala udang banyak2 lepas tu baru buat stok..tapi tiap2 kali lepas siang udang saya terus buat stok dan bekukan..sebabnyer kalau simpan kepala udang tu lama-lama..ia jadi kehitaman dan masa tu mulalah tak de selera nak guna :D dan satu lagi..dan macam biasalah kan...daging **** tu saya tukar pakai daging lembu.


slurrrppppp!!!

separuh dari stok udang yang digunakan ni sgtlah special-made by my mom..frozen prawn stock ni diterbangkan dari kota bharu ke sepang..punyalah sporting dan prihatinnya bondaku...bila saya kata tak cukup udang nak buat stok-dia tolong buatkan sebab kebetulan masa tu beli udang banyak..saya rasa mee udang tu jadi lebih sedap sebab ada sentuhan Ma! hehehe...
sekiannnnn

2 comments:

HaSue

Salam kenal kak...
dan salam maalhijrah juga..

mmg nmpk sedap laa mi tu...dgn udangnya posing maut gitu..hehe

Chah

amboi..senyap2 pekena mi sensorang...kenyang teguk air liur nih..:P