Saturday, August 15, 2009

Nasi Biryani Sayur



Nasi beriani, hidangan semalam untuk kedua ibu bapa dan adik bongsu yang berkunjung ke rumah. Agak segan juga nak hidangkan nasi ni untuk bonda, yang mana dari A-Z disediakan sendiri..sebab nasi beriani yang beliau masak sedap,tambah pula dia rajin menyediakan sendiri rempah beriani. Tapi tak apalah, cuba ajelah yang terbaik kan :D. Bondaku kata sedap *_^..tapi lupo lah pulok nak tanya berapa markah dia nak kasik nih.. yang pasti takleh dapat markah penuh sebab hidangan ni tak lengkap. Sebenarnya rancang nak masak dalca dan juga ayam goreng berempah. Tapi atas sebab ada urusan yang perlu diselesaikan segera..kami terpaksa keluar dan makan ajelah nasi ni bersama yang dah siap masa tu- lauk beriani ayam, raita , papad.

Resipi ini, aplikasi dari yang ada tulis kat belakang kotak rempah beriani Mother's Recipe, yang telah diubah suai sikit.

Bahan-bahan:
1/4 cawan minyak masak
1/4 cawan minyak sapi
2 biji besar bawang besar dimayang
2 sudu besar pes halia
2 sudu besar pes bawang putih
1/4 cawan yogurt (50g)
1 biji besar tomato dipotong dadu
3-4 sudu besar rempah biryani
400 gm potongan sayuran (seperti kentang,kobis, lobak merah dan kacang pis)
500 gram beras basmati (saya pakai 5 pot)
350 ml air (saya pakai 5 pot air + 2 pot susu cair)
2 sudu teh koma koma (letak sikit aje..jimat :D)
Garam secukup rasa

Cara
1. Basuh bersih beras, masukkan ke dalam periuk nasi elektrik bersama air,minyak sapi, garam, serta sedikit minyak dari lauk beriani yang telah disediakan terlebih dahulu.Masukkan juga koma koma yang telah direndam dalam 3 sudu besar susu.Biarkan beras seketika selama 15-20 minit sebelum tekan suis. Biarkan nasi masak.
2.Sementara itu, panaskan minyak masak di dalam kuali. Kemudian tumis bawang besar, bawang putih, halia dan tomato, biarakn seketika. Masukkan rempah biryani dan masak selama 2-3 minit.
3.Kemudian masukkan sayur-sayuran dan garam.Tambahkan sedikit air, tutup periuk dan biarkan sehingga masak.
4.Kemudian masukkan yogurt, daun ketumbar dan daun pudina, biarkan seketika sebelum menutup api.
5. Setelah nasi masak, keluarkan 3/4 bahagian nasi. Di atas 1/4 bahagian nasi di dalam periuk tersebut,letakkan 1/4 bahagian bahan yang telah ditumis tadi. Ulang langkah ini untuk bahagian nasi yang selebihnya.Setelah itu, biarkan nasi ini dimasak dalam mode 'warm' selama 10-15 minit. Untuk menghidang, taburkan badam/gajus/kismis keatas nasi.Hiaskan dengan bawang goreng.

0 comments: