Thursday, May 7, 2009

Pulla


Mari bersarapan dengan roti Pulla. Terima kasih kepada Yatt, untuk resipi roti dari bumi Finland. Resipinya ada disini http://princessharyati.blogspot.com/2009/04/purla.html . Sedap roti ni, lebih-lebih lagi makan dengan mentega yang cair ditengahnya tu.
( Yatt, resipinya letak disini ya, terima kasih)

3 cawan tepung roti
1 cawan susu suam (kalu lembik tambah tepung)
11gm yis (1 pack kecil)
1 telur
1 sudu butter
1 sudu kecil gula
1 sudu kecil garam

inti;

magerin or butter
gula

masukkan tepung dalam mangkuk besar buat lubang di tengah , masukkan yis dan susu separuh , gaul hingga sebati, kemudian masukkan telur, butter, garam , gula dan susu yang lebihan tadi. gaul sehingga manjadi doh seperti roti. Setelah tu, buat bulat bulat susun di atas dulang pembakar . Panaskan oven 120'C, masukkan dulang yang berisi air panas di bawah oven dan setelah doh naik 2 kali ganda masukkan doh di dalam oven di tray yang lain . tray mestilah yang jarang-jarang. Bakar selama 10-15 minit dan angkat.

Purla ini boleh di simpan di dalam peti ais dalam tempoh yang lama bila nak makan kuarkan purla , buatkan lubang di tengah-tengahnya tapi jangan sampai berlubang macam donut just sekadar lubang untuk mengisi butter dan gula, panaskan oven suhu 180'c bakar purla selama 10-15 minit siap untuk di makan.

4 comments:

cikpuanpijan

minta izin nak cube resepi ni..Insya-Allah kalau ada masa...

zaliana

silakanlah copy..tapi nanti jgn lupa quote resipi asalnya dari Princessharyati yek :D

anese

hmmm dpt bygkan kesedapannya...masa mkn mesti butter tu meltssssssssssss

Anonymous

klu tpg roti tuh ganti ngan tpg biasa jd ker? dah crk merata tpg roti. tp x jupe.