Tuesday, January 1, 2008

Takoyaki



Makanan jepun ni feveret Faris. Cara yang senang dan cepat untuk dapatkan takoyaki mcm yang jual tu dengan menggunakan tepung takoyaki. Bagi yg takde tepung takoyaki, boleh buat batter sendiri.Seperti yang banyak dicadangkan di internet, nak buat campuran tepung nya ialah 100 gram tepung, 350 ml air dan sebiji telur .Namun bila saya cuba , sungguh mengecewakan.Rasanya tak selembut takoyaki di kedai. Apa sebenarnya yang buat ia lembut ya? Saya temui jawapannya pada satu laman web. Mereka gunakan yamaimo ( Japanese Mountain Yam) yang melembutkan tekstur dan rasa takoyaki.


Memikirkan kita di Malaysia tak jumpa jenis keladi begitu, saya cuba memikirkan alternatif lain. Jalan-jalan di supermarket memberikan saya idea untuk cuba guna potato starch.. Untuk lebih creamy, saya tukarkan penggunaan air kepada fresh milk.Untuk sos, saya buat campuran kicap ,sedikit air dan seasoning .Alhamdulillah, adunan ini lembut dan ada gaya takoyaki. :D Nampaknya Faris makan dengan begitu berselera sekali!!Dan En Suami pun kata dah jadi. Namun begitu takoyaki ni tak berapa bulat, sebab dimasak atas acuan kuih cara.


Batter
50 gram tepung gandum
30 gram potato starch
200 ml susu segar
sedikit baking powder (agak-agak 1/2 sudu teh kot)
1 biji telur
sedikit pati serbuk ikan bilis
Inti
Kubis-potong halus-halus
Potongan sotong/udang/frankfurter
Sos
campuran kicap+seasoning + air
Topping
Fish flake (dried bonito)
Mayonis
Cara-cara
1. Campurkan semua bahan untuk batter,ketepikan sekejap.
2.Panaskan acuan takoyaki (saya guna acuan kuih cara)
3.masukkan sedikit minyak,tuang batter.Masukkan kubis dan inti yang disukai.
4.Tambahkan lagi batter, biar sampai melimpah ruah. Biarkan seketika,kemudian menggunakan lidi tolak/kikis adunan yang terkeluar ke dlm acuan. Bila adunan belah bawah hampir masak,terbalikkan takoyaki tadi.Biar hingga masak.Terbalikkan selalu supaya semua bahagian masak,warna golden brown.
5.Angkat dan masukkan ke dalam pinggan.Letakkan sos, tabur fish flake, mayonis dan sedikit daun sup ke atasnya. Sedap makan panas-panas.

2 comments:

Nina Suria

salam 1429H zaliana(boley ka??)
kakmOn tersesat masuk umah ni lompat dr umah Jun.

kakmOn pun suka beli tokoyaki, makan panas sedap.. nanti kita terai ye resepinya

mimie ahmad

salam..saya mimie dr kulim..saya nak tanya flakes tu nk beli katmana..acuan pun xde tp sgt suka takoyaki ni..katmana ya nk beli bhn2ya