Wednesday, November 7, 2007

Roti Mozarela & Pau Sardin

Tajuk eksperimen hari ini ialah mengkaji keberkesanan penggunaan tepung pau keatas pembuatan bun.

Pagi-pagi lagi dah bangun untuk memasukkan adunan roti ke dalam breadmkaer.Selepas breadmaker dihidupkan tiba-tiba terperasan ada mahkluk berwarna hitam pada permukaan adunan.Ada pula bubuk hitam ni. Apa lagi terus dibuang semua adunan tadi.Stok tepung roti sudah habis.Yang tinggal tepung naik sendiri,tepung pau,tepung ros dan bermacam tepung lagi.Oleh kerana keinginan untuk makan roti begitu berkobar-kobar cuba juga buat roti menggunakan tepung pau-yang memang diketahui mempunyai protein yang rendah.Adakah tepung pau sesuai untuk membuat roti? Mari kita lihat hasilnya.

Bahan-bahan
140 ml air
300 gram tepung pau (perlu tambah tepung lagi keranan adunan terlalu lembik)
40 gam gula kaster
1 1/2 sudu teh yis kering
1 sudu teh bread improver
1/2 biji telur ayam
30 gram butter
1 sudu teh garam
2 sudu besar tepung susu
***
mentega-potong kiub semasa masih sejuk
sedikit gula kaster untuk tabur
mozarella cheese

Cara
1.Masukkan semua bahan ke dalam breadmaker.Pada 10 minit minit pertama adunan berada dalam breadmaker, tambahkan lagi tepung sehingga doh menjadi sebuku dan tidak melekat-lekat pada tepi loyang. Selepas 1 jam 30 minit. keluarkan dan tumbuk tumbuk doh.
2.Bahagikan kepada beberapa ketul dan isikan setiap satu dengan kuib mentega.Biarkan sekejap supaya doh naik.Sapukan sedikit mentega ke atasnya.
Bakar dalam oven pada suhu 180 darjah.
3.Selepas 20 minit,keluarkan dan tabur mozarella cheese dan gula kaster.Bakar lagi hingga cheese mencair.

Sebagai perbandingan,baki adunan dikukus menjadi pau.Masukkan sedikit inti sardin ke dalam adunan dan tutup.Bulat-bulatkan dan letakkan ke atas kertas butter. Biarkan seketika supaya doh naik.Kemudian kukus dalam kukusan yang telah dididihkan selama kira-kira 15 minit.

Kesimpulan & pemerhatian dari eksperimen ini:
1) Tepung pau boleh digunakan untuk membuat roti.Teksturnya lembut.Tetapi jumlah tepung perlu ditambah dari resipi asal.
2) Adunan ini menghasilkan 9 biji bun dan 5 biji pau.

0 comments: