Monday, October 29, 2007

Nasi Minyak dan Kuzi Ayam

Gambar2 yang sempat snap masa sediakan jamuan utk staf S**A yang datang beraya kat rumah hari Sabtu lepas.Nasi minyak,kuzi ayam,ayam goreng berempah, acar,popedum dan sambal dan kek .Err acar ni takde pulak dlm gambar.Nasi pun belum bertabur bawang goreng dan gajus lagi masa tu.Bertungkus lumus sediakan menu nih.Dengan kesuntukan masa operasi mula lepas balik kerja hari jumaat.Adooi penat but i'm happy :D

Kuzi Ayam
Kuzi kali ni ada main tipu2 sikit.Hihi..sebabnya? stok rempah kuzi yang ada tu tak kaw la..hari tu buat kuzi rasanya hambar. Yang ini main guna rempah beriani pula.Hmm bau rempah ni memang kick! rasa-rasanya rempah2 ni guna bahan yang sama jer..cuma proportionnya yang berbeza.Mungkin kandungan garam masala dalam rempah beriani dari India ni yang banyak membantu 'menaikkan' rasa kuzi ni.Lain kali pun incase lupa nak beli rempah kuzi bila balik Kelantan boleh guna rempah ini jugak la.Brand apa dah lupa kena check balik tp yg pasti halal.Lagi satu kuzi ni tak semanis kuzi Kelantan.Ini kuzi versi sendiri Tiada sukatan yang tepat tp macam ni lah lebih kurang:

Bahan-bahan
Bahan A
1 ekor ayam-potong
2 inci halia
5 ulas bawang putih
Garam
-Kisar halus semua bahan dan lumur pada ayam.Perap seketika.Kemudian goreng ayam sekejap sahaja.

Bahan B
1 cawan bawang goreng
1/2 cawan kacang tanah-goreng dan tumbuk kasar-kasar
1/2 cawan kismis-goreng dengan minyak+ gee
1 1/2 tin susu cair
4 sudu besar rempah beriani
sedikit daun pudina (saje2 bubuh ni bagi naik bau)
Saffron-1/2 sudu teh (x de pun takpe)
1 biji limau nipis
Garam secukup rasa
Sedikit kiub ayam
Tomato puree-beberapa sudu besar
Sos tomato
Hati ayam- direbus dan kemudian digoreng, dan potong kecil-kecil.

Campurkan susu cair dan perahkan limau nipis.Campurkan dengan rempah beriani,bawang goreng. Masukkan bahan ini kedalam periuk bersama dengan ayam yang digoreng.Benang safron dicampur sedikit air, ambil air nya dan campurkan dalam masakan.Kemudian masukkan tomato puri,tomato sos,daun pudina dan garam secukupnya.Masukkan juga sedikit air.Bila dah mendidih masukkan kacang goreng, hati ayam dan kismis.Imbangkan rasa masin dan manisnya.Tutup api.

0 comments: